Sunday, August 14, 2011

Kad Kahwin Ashraf Muslim Berkonsep Al-Quran

Sebelum ini, pelakon Zed Zaidi telah membuat kelainan dengan kad kahwin yang berkonsepkan facebook dan begitu juga dengan pasangan Norman Hakim dan Memey yang mana kad kahwin mereka kelihatan begitu ekslusif sekali.

Untuk kali ini, kami di blog Ashraf Muslim ingin nak kongsi pula gambar kad kahwin Ashraf Muslim dan Noor Dayana ini. Kad kahwin yang bercirikan kaligrafi jawi dan sememangnya amat unik.


Gambar Kad Kahwin Ashraf Muslim


Ashraf Muslim telah bertunang dengan Noor Dayana Lokman pada 23 April lalu dan InsyaAllah dijangkakan perkahwinan mereka akan dilangsungkan pada 24 September bersamaan 26 Syawal.

Sama-samalah kita doakan semoga majlis kahwin Ashraf Muslim berlangsung dengan meriah dan penuh keberkatan. Amin.

Saturday, April 23, 2011

ASHRAF MUSLIM SELAMAT BERTUNANG

Ini dia gambar Majlis Pertunangan Pelakon Ashraf Muslim yang telah berlangsung pada jam 9.25 pagi tadi. Cantik dan ayunya tunang Ashraf Muslim. Sedap mata memandang. Ada yang kata, sedikit berisi tapi memang comel. Sesuai dan nampak cocok dengan Ashraf Muslim. Sweet couple.

Mereka mula berkenalan lebih setahun yang lalu. Tengok pada majlis ni macam rasa majlis kahwin la pulak sebab sangat grand. Ni belum kahwin lagi ni. Kalau kawin, mesti lagi happening dan meriah, kan?

Budiey dan pembaca budiey.com mahu mengucapkan selamat bertunang Ashraf Muslim. Semoga rasa cinta dan bahagia kekal ke jinjang pelamin.

Ashraf Muslim

Majlis pertunangan Ashraf Muslim telah disiarkan rancangan Nasi Lemak Kopi O di TV9 pukul 9.45 pagi tadi.

Gambar ini seharusnya dikreditkan dari pereka baju tunang untuk pasangan ini iaitu Ezuwan Ismail. Bertemakan putih dan ungu. Lawa betul Ezuwan Ismail buat baju.

Untuk video pula Ashraf Muslim menggunakan khidmat videografi dari CST Productions.

Ashraf Muslim Bertunang

Pelakon Ashraf Muslim, 30 tahun telah selamat bertunang dengan Noor Dayana Hj Lokman di rumah Dayana di Gombak. Majlis pertunangan berlangsung pada jam 9.25 pagi tadi. Hantaran pertunangan 5 dulang berbalas 7 dulang dari pihak perempuan. Mereka merancang untuk berkahwin pada tahun ini juga iaitu pada 1 Syawal di Mekah.

Dayana sedang menjalani latihan praktikal sebagai doktor perubatan di sebuah hospital di Melaka. Pada hari ini juga, Ashraf turut mengadakan majlis perasmian kliniknya iaitu Pusat Perubatan Islam Al-Hidayah di Gombak pada pukul 12 tengah hari. linik tersebut akan dirasmikan oleh Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin.

Menurut pelakon filem Aku Masih Dara ini, klinik itu telah beroperasi sejak 11 tahun lalu dan perasmian ini sempena dengan penukaran nama barunya setelah dia menyertai rakan kongsinya, Lokman Abdul Hamid.

“Kami kenal setelah selalu berjumpa di klinik itu dan dia merupakan seorang yang suka merendah diri, bertudung, solehah, sedap mata memandang dan selesa dengannya. Yang penting, saya tertarik dengan hati budinya yang suka merendah diri dan baik hati serta selalu menasihati saya. Kalau boleh saya tidak mahu bertunang terlalu lama dan jika diizinkan Allah, kami mahu segera nikah pada tahun ini. Sejak sibuk dengan klinik, saya sudah kurang berlakon dan selepas ini akan lebih berhati-hati memilih cerita dan watak demi mengelak timbulnya fitnah. Saya akan mengelak dari adegan berpegang-pegangan tangan atau bersentuhan dengan wanita termasuk semasa sesi fotografi. Jadi, saya tidak akan bergambar berdua-duaan dengan wanita dan berharap semua pihak menghormati keputusan saya.” - Ashraf Muslim

Ashraf Muslim

Happy je muka Ashraf. Sedang bahagia la kan.

Thursday, August 26, 2010

Angin baru Ashraf Muslim

Angin baru Ashraf
Oleh Serimah Mohd Sallehuddin

2010/08/26
KETIKA jejaka ini muncul pada majlis pelancaran musim ketiga program realiti Gadis Melayu, perwatakannya jauh berbeza dengan Ashraf Muslim yang dulu.

Dia yang segak dengan baju Melayu rona jingga lembut, kelihatan sedikit pendiam berbanding perwatakannya sebelum ini yang peramah dan ceria. Dia lebih serius, tutur katanya pula disusun penuh berhati-hati.

Temu bual antara media dengan pemuda berasal dari Telok Mas, Melaka itu tidak dapat berlangsung lama kerana dia perlu memulakan tugasnya mengacarakan majlis. Selesai majlis, Ashraf memohon diri untuk beransur kerana mahu menunaikan solat tarawih di Gombak.

Gara-gara kesuntukan masa, banyak soalan yang mahu diajukan tidak berjawab malam itu. Lalu, satu temu bual lain diatur menerusi telefon. Dalam kesibukannya yang mahu bergegas ke lokasi penggambaran, jejaka berusia 29 tahun itu masih sudi menjawab panggilan Hip.

Akui anak sulung dari lapan beradik ini, sejak menjadi Tenaga Pengamal Perubatan Islam melalui a-Quran di Syifa Al Hidayah sejak setahun lalu, dia mula berubah dan cuba mengawal diri.

"Saya masih orang yang sama. Cuma kini saya lebih menjaga percakapan. Memang saya akui saya kurang bercakap dan tidak lagi ligat seperti dulu. Sejak terbabit dengan ilmu perubatan ini, maruah diri juga perlu saya jaga dengan lebih baik lagi.

"Pemikiran dan wawasan saya juga berbeza, tidak lagi seperti dulu. Kini saya tahu apa yang saya mahukan dalam hidup. Dulu fokus saya hanya pada kerja, tetapi sekarang saya perlu seimbangkan antara dunia dan akhirat," kata Ashraf.
Sejak bergelar pengamal perubatan alternatif cara Islam, Ashraf menemui ketenangan kerana dapat membantu mereka yang memerlukan terutamanya penderita kanser. Malah, masanya kini dibahagi dua antara kerjaya seni dan tugasnya sebagai pengamal perubatan alternatif.

"Biasanya selepas penggambaran, saya akan bergegas ke Gombak untuk membantu Haji Lokman (pemilik pusat rawatan berkenaan). Di situ memang hanya kami saja yang mengubat orang, sebab itu jika sesiapa yang berhasrat untuk berubat perlu membuat temu janji terlebih dulu.

"Setakat bulan Ogos, sudah ada 7,000 pesakit berada dalam senarai menunggu sehingga bulan Mac tahun depan. Kami tidak menggunakan perantara untuk merawat pesakit, sebaliknya semuanya hanya berpandukan kepada ayat al-Quran saja," terang Ashraf lagi.

Melihat kesungguhannya dengan 'cinta' barunya itu, Hip bertanya mungkinkah satu hari nanti dia tidak teragak-agak meninggalkan dunia hiburan dan memberikan 100 peratus fokus kepada tugas barunya itu.

Jawab Ashraf, dia tidak menolak jika itu yang akan berlaku dalam perjalanan kehidupannya. Namun setakat ini, gurunya tidak pernah menghalangnya daripada meneruskan kerjayanya sebagai pelakon.

"Dia tak pernah menghalang, tetapi saya sendiri yang perlu fikir. Bagi saya tak salah jika mahu terus berlakon tetapi saya perlu fikir sampai saya ingin melakukannya hingga ke tahap mana. Sebenarnya saya lebih suka berniaga tetapi entah bagaimana kecenderungan saya kini terarah kepada dunia lakonan dan saya menganggap ia sebagai tanggungjawab," katanya.

Ramadan dan Syawal tanpa ibu

KETIADAAN insan tercinta bernama ibu yang kembali ke rahmatullah sejak lima tahun lalu masih dirasai pemuda ini.

Katanya, ketiadaan ibu menyebabkan Ramadan dan Syawal terasa cukup berbeza.
Kalau sebelum ini, ibunya adalah orang yang paling sibuk menyediakan pelbagai juadah untuk anak-anak, tetapi kini, Ashraf dan adik-adiknya terpaksa berdikari.

"Walaupun emak sudah lima tahun meninggal dunia, tetapi kerinduan dan bayangannya masih lagi bermain di fikiran.

"Kalau dulu, apa bila tiba bulan puasa, perkara paling utama yang akan kami lakukan adalah berbuka bersama-sama. Tetapi sekarang ini saya lebih banyak makan makanan bungkus. Bila berbuka puasa di rumah rakan-rakan atau saudara mara pula, mulalah teringat kenangan bersama arwah emak.

"Jika hari raya pula selalunya ada juga tolong emak di dapur. Biasanya pada
malam raya akan tidur lewat, tetapi sejak emak tiada saya hanya akan pulang ke kampung pada pagi raya. Alhamdulillah walaupun emak sudah tiada, hubungan kami adik beradik masih kuat.

Kami adik beradik tinggal merata-rata tetapi ada juga adik yang tinggal bersama. Jadi sesekali kami buat temu janji untuk berjumpa. Sebagai abang sulung, saya kasihan melihat adik-adik yang membesar tanpa kasih sayang emak sepenuhnya. Kalau saya yang sudah besar terasa kehilangan emak, apatah lagi mereka yang ketika itu masih kecil serta masih memerlukan memerlukan kasih sayang seorang emak," kata Ashraf yang merindui kuah kacang air tangan ibunya yang meninggal dunia akibat barah payu dara.

Sunday, August 15, 2010

Gadis Melayu Sejati Pilihan Ashraf Muslim

BAGI pengacara program realiti Gadis Melayu musim ketiga, Mohd Ashraf Muslim, seorang ikon Gadis Melayu perlu memiliki tiga kriteria penting.

Tiga kriteria tersebut ialah dia perlu mendukung adat resam, budaya dan agama.

"Kalau salah satu daripada tiga kriteria tersebut tidak wujud, maka dia tidak layak digelar seorang ikon Gadis Melayu," katanya kepada mStar Online semasa pengumuman sembilan finalis Gadis Melayu di restoran Bora Asmara, Jumaat.

ashraf muslim

Ashraf Muslim

Ditanya siapa di kalangan peserta yang memiliki ketiga-tiga kriteria tersebut, pelakon utama Polis Gerakan Marin (PGM) itu tidak dapat mengenalpastikan calon paling sesuai.

Katanya, ini kerana masih terlalu awal untuk membuat penilaian dan dia baru berpeluang menemui mereka pada hari tersebut.

Dalam pada itu, Ashraf turut tidak menolak kemungkinan jika bakal jatuh hati dengan salah seorang peserta tersebut.

"Saya tak pernah fikir perkara sedemikian. Namun jika sudah ditakdirkan saya akan jatuh hati atau bertemu jodoh di sini saya tak akan menolak.

Bagaimanapun, tanggungjawabnya adalah menghoskan acara Gadis Melayu dengan sebaik-baiknya.

"Kalau orang lain nak cakap apa-apa, terpulang kepada mereka," ujarnya yang baru selesai menjalani penggambaran PGM.

Wednesday, November 26, 2008

Sherry Ibrahim, Ashraf Muslim Dalam Drama renjis

Sherry Ibrahim, Ashraf Muslim mahu kejar kejayaan dalam bidang seni terlebih dulu

MENERUSI siri komedi Renjis, dia diberikan peranan Mila, seorang gadis yang berangan-angan untuk mendirikan rumah tangga bersama lelaki impian. Namun dalam kehidupan sebenar Sherry berasakan masanya belum tiba untuk dia menukar status diri.

Apatah lagi karier seninya baru saja beberapa tahun bermula. Langkah yang disusun pun belum cukup teratur, lalu tidak terlintas di benak fikirannya sebuah pelamin indah yang menyaksikan dirinya bersama kekasih duduk bersama. Paling tidak, pelamin itu tidak akan menjadi nyata dalam masa terdekat.

Lebih daripada itu, akui Sherry, dia bukan seorang gadis yang suka merancang dalam kehidupan.

"Jika saya mula merancang, selalunya ia tidak akan menjadi kenyataan. Akhirnya, saya pula yang kecewa. Jadi, biarlah saya berfikir terlebih dulu dengan semasak-masak sebelum mengambil langkah seterusnya," kata pelakon ini tatkala ditemui di majlis tayangan perdana filem animasi Igor, di Cathay Cineleisure, Mutiara Damansara.

Filem kartun yang diedarkan Tayangan Unggul itu akan mula memasuki panggung pada 20 November. Filem komedi ini menampilkan ramai pelakon (suara) terkemuka Hollywood seperti John Cusack, Steve Buscemi, John Cleese, Jennifer Coolidge dan Arsenio Hall.


Sebagaimana yang diketahui peminat, Sherry berkawan rapat dengan rakan seperjuangan, Ashraf Muslim, sejak kira-kira tiga tahun lalu. Pada awal kemunculan, kedua-duanya mengambil pendekatan berjaga-jaga agar perhubungan itu tidak digembar-gemburkan.

Lama kelamaan pasangan pelakon ini akur, persahabatan antara kedua-duanya memang lambat laun diketahui ramai. Justeru, akhir-akhir ini Sherry dan Ashraf selesa berkongsi cerita mengenai keintiman mereka. Begitupun, seperti yang ditegas Sherry, peminat tidak boleh memasang impian untuk mereka menaiki pelamin dalam masa terdekat kerana masing-masing mahu mengejar kejayaan dalam bidang seni serta menstabilkan kehidupan terlebih dulu.

Kembali menyentuh mengenai siri komedi siaran Astro Ria yang kini sudah pun memasuki musim kedua, Sherry melahirkan kegembiraannya kerana siri berkenaan mendapat sambutan cukup baik daripada penonton. Siri terbabit kembali menghiburkan peminat pada 22 Oktober lalu di saluran sama.

"Ketika ini, saya dan rakan yang lain masih lagi menjalani penggambaran siri ini dan Insya-Allah, ia akan tamat sebelum pertengahan bulan ini juga (November)," katanya yang sebelum ini turut membintangi siri Lara Rindu Mahsuri, Elly, Jelatang dan telefilem Di Bawah Ketika Isteri.

Bercerita mengenai wataknya dalam siri itu, pelakon yang bakal muncul di layar lebar awal tahun depan menerusi filem Maut ini memberitahu, sudah tentu wataknya amat bertentangan dengan dirinya yang sebenar. Dalam siri yang turut dilakonkan Elyana, Syed Ali, Liza Abdullah dan Ashraf Muslim itu, dia dikehendaki melakonkan watak wanita yang kuat berangan.

"Watak Mila yang saya lakonkan dalam Renjis tidak sama dengan watak Emma Zalina dalam Dunia Baru. Sebagai Emma, saya lebih celupar atau jahat mulut. Sebagai Mila pula, saya nampak ‘gedik’ tetapi disukai ramai. Mila ialah pembantu kepada Kirana lakonan Elyana. Dia juga teman karib kepada wanita muda itu.

"Mila juga seorang yang kuat menyibuk, gopoh dan selalu berangan cantik. Memang seronok memainkan watak sebegini, apatah lagi saya tidak pernah diberikan watak sedemikian sebelum ini. Saya dan Elyana sendiri sudah jadi macam adik-beradik. Antara kami memang ada keserasian," ujar Sherry atau nama sebenarnya Syarizad Ibrahim.

Renjis musim kedua menyambung kisah percintaan Kirana yang 'terbengkalai' pada musim lalu. Begitupun, kerjaya Kirana sebagai perancang perkahwinan berjalan seperti biasa. Begitu juga dengan tanggungjawabnya sebagai anak sulung dalam keluarga kecil yang 'kehilangan' ketua bergelar lelaki sejak sedekad yang lalu.

Musim kedua mengekalkan lima pelakon asal iaitu Elyana sebagai Kirana, Liza (Seri), Ashraf (Kelana), Sherry (Karmila) dan Syed Ali (Rafiq). Muka baru untuk musim ini ialah Ahmad Kamal Ahmad Adli (Hero Remaja 2008) sebagai Budi dan Samsol Ezany sebagai Ari. Ashraf Sinclair yang membawakan watak utama, Dean atau Alauddin, pada musim pertama kini akan muncul sebagai watak undangan.