Tuesday, April 29, 2008

LAKONAN ASHRAF MUSLIM MENDAPAT 'A'

Menurut pengarah teater Patung Kertas, saudara Lokman Ghani, pelakon yang sedang meningkat naik, iaitu Ashraff Muslim mempunyai peluang cukup besar dalam dunia lakonan. Menurutnya "Ashraff merupakan seorang pelakon yang cukup berbakat. Tetapi, jika ingin menjadi pelakon yang benar-benar mampu memberikan kesan. Dia perlu berlakon di pentas teater," tambahnya lagi "Jika melalui drama atau filem, orang hanya melihat apa yang elok, tetapi di pentas teater, segala gerak geri dan penampilan, akan diberikan perhatian oleh penonton."

Bagi Lokman Ghani, sepanjang penglibatan Ashraff di dalam teater ini, dia dapat melihat peningkatan yang cukup ketara. Jika pada awalnya, Ashraff kelihatan kaku memegang watak sebagai Adik Chu, namun, dengan kesabaran dan komitmen yang cukup tinggi, dia menjadi apa yang dipentaskan. Seorang nyah yang cukup sempurna. Inilah dinamakan pelakon yang sanggup membuang keegoan semata-mata untuk berjaya dalam bidang lakonan.

Lokman Ghani memang pengarah teater yang cukup prolifik. Dengan pelbagai portfolio dari arahannya terdahulu, dia sememngnya cukup teliti dan tegas dalam memilih pelakon. Dia ditanya, apakah komen tentang lakonan Ashraff Muslim, Lokman menjawab "Bagi saya, dia mendapat A."

Monday, April 28, 2008

Ashraf Muslim Kurang Berpuas Hati Dengan Mutu Lakonan

Pujian harus diberi kepada Ashraf Muslim kerana sebagai pendatang baru di bidang teater, Ashraf mampu membawa wataknya dengan baik meskipun Ashraf agak kurang berpuas hati dengan mutu lakonannya sejurus selesai pementasan teater Patung Kertas malam tadi bagi tayangan khas untuk para wakil media elektronik dan cetak. Datuk Jalaluddin Hassan meskipun bagai kekok beraksi sebagai lelaki lembut, namun masih punya jiwa dalam mengetengahkan dirinya sebagai Abang Long. Ebi Yus tetap dengan komedinya yang bersahaja. Teater ini sememangnya menarik untuk ditonton apabila menampilkan Haniff Ghani orang kuat Media Hiburan yang lakonannya memang berkesan.

Petikan dari Jomstar

Thursday, April 24, 2008

Ashraf Muslim Lonjak Ke Pentas Teater

Oleh: Hanez Yussof
Foto: Reza

Jika tidak mengenali Ashraf secara dekat, pasti ada yang mendakwa pelakon baru yang mula diperkenalkan menerusi siri drama Impian Ilyana ini sombong. Hakikatnya Ashraf seorang lelaki yang begitu 'soft spoken' dan pendiam. Sifat pendiamnya itu mungkin menyebabkan segelintir orang menaruh sangkaan bahawa anak kelahiran Kuala Lumpur ini meletakkan dirinya dalam 'kelas' nya sendiri. Berketurunan Melayu Bugis tanpa sedikit pun darah Inggeris pada dirinya, ramai juga menyangka raut iras Ashraf lebih 'meminjam' wajah campuran Inggeris.

Mungkin tidak ada siapa yang menyangka, jejaka berketinggian 180cm ini lebih selesa dengan cara kehidupannya yang serba sederhana. Jika di kaca tv kita sering menyaksikan Ashraf membawakan watak anak orang berada yang berlagak dan 'poyo'. Di alam realiti Ashraf Muslim bukan sahaja lelaki yang sederhana malah memilih kambing dan lembu sebagai bidang perniagaannya. Nak tahu lebih lanjut, ikuti temubual dengan pelakon yang semakin menonjol dalam Impak Maksima ini.

1-Apakah perkembangan terbaru Ashraf? Bagaimana boleh terbabit dalam bidang lakonan?
Sekarang saya sedang menjalani pengambaran drama bersiri Renjis keluaran Asia Media Content dan Di Bawah Ketiak Isteri yang diterbitkan untuk Astro. Saya juga baru selesai pengambaran Dari Mata Arissa untuk RTM. Dalam masa yang sama saya menjalani latihan untuk pementasan Teater Patung Kertas yang akan dipentaskan pada 25-30 April di Dewan Auditorium Tungku Abdul Rahman, Pusat Pelancongan Malaysia (MTC), Jalan Ampang. Teater Patung Kertas ini adalah hasil arahan dan garapan Lokman Ghani.

2-Adakah Ashraf terjun ke bidang lakonan berbekalkan rupa paras anda semata-mata?
Tidak. Pada awalnya pun saya memang tidak terfikir nak berlakon. Sekarang saya mula selesa dengan dunia lakonan. Saya suka menjadikan Rosyam Noor sebagai contoh terbaik kerana selain berlakon dia mempunyai produksi sendiri dan bisnes yang lain. Kerjaya lakonan tidak terhenti setakat itu sahaja. Dulu matlamat saya hanya untuk buat perniagaan sahaja. Menyentuh pasal paras rupa, saya tak pernah gunakan semua itu untuk menjadi batu loncatang mendapatkan watak dalam drama. Saya juga pergi 'casting' seperti orang lain apatah lagi masa untuk drama Impian Ilyana.

3-Apakah kenangan di set pengambaran yang tidak dapat anda lupakan?
Masa pertama kali berdepan dengan kamera dalam drama Impian Ilyana. Pengambaran dibuat di Uitm. Ramai pelajar-pelajar Uitm yang menyaksikan pengambaran tersebut. Itu satu cabaran bagi saya. Memang menggigil dan berpeluh-peluh masa tu. Entah berapa kali 'cut' saya pun dah lupa. Memang saya jadi serba salah kerana saya jenis tak suka menyusahkan orang. Kita tengok muka orang pun kita tahu dia tak senang dengan kita. Nasiblah saya jenis yang tak patah semangat. Itu merupakan pengalaman berharga buat saya.

4-Antara kerjaya sebagai model iklan komersial, teater dan berlakon drama, yang manakah memberi kepuasan sebenar pada diri Ashraf?
Saya rasa antara iklan, teater dan berlakon drama, paling mencabar adalah menjayakan teater. Teater memerlukan penghayatan, berlaku secara 'live' dan spontan takda patah balik. Sekali sahaja. Apa yang membuatkan saya puas bila penonton mendapat impak dari lakonan saya .Teater Patung Kertas adalah pengalaman yang baru dan amat berguna bagi membantu kerjaya saya. Teater ini mengisahkan perjalanan golongan maknyah dan saya memegang watak sebagai Adik Chu seorang lelaki yang sememangnya lembut dari kecil.

5-Apakah petua Ashraf dalam mengekalkan keremajaan wajah sedangkan pada September ini, anda Ashraf akan berusia 27 tahun?
Saya minum air banyak dan sentiasa memastikan tidur yang cukup. Saya juga selalu melakukan senaman dan berolahraga.

6- Bagaimana dengan status Ashraf? Adakah Ashraf bercinta dengan Sherry yang juga seorang pelakon? Adakah Ashraf selesa untuk mengumumkan siapa teman wanita Ashraf kepada umum atau merahsakannya?
Antara saya dengan Sherry apa yang boleh saya katakan dia adalah teman baik saya. Insyaallah sekiranya saya ada teman wanita, jika ada pihak media yang bertanya saya akan memberitahu secara jujur. Bagi saya peminat tetap akan meminati lakonan kita walau apa pun status seseorang pelakon itu. Jika sememangnya seseorang pelakon itu berbakat, status tidak menjadi perkara yang penting lagi.

7-Bagaimana dengan zaman remaja Ashraf? Apakah kenangan yang paling tidak dapat Ashraf lupakan?
Saya lebih suka masuk hutan dan melakukan aktiviti-aktiviti yang mencabar seperti berkhemah. Saya sukakan kehijauan dan segala aktiviti tersebut memerlukan daya ketahanan diri yang tinggi.

8-Cinta lokasi. Pernahkah Ashraf melaluinya?
Tak pernah.

9-Selain daripada berlakon, apakah kecenderungan Ashraf?

Saya suka berniaga. Saya menjalankan perniagaan menternak kambing di Melaka. Sebelum ini saya menternak lembu. Saya sukakan perniagaan yang berbentuk pertanian dan penternakan. Selain memiliki prospek yang besar, perniagaan seperti ini tidak ramai anak muda seperti saya menceburi. Di masa akan datang saya teringin untuk membesarkan lagi perniagaan saya.

Kenali Ashraf Muslim
Nama Penuh: Mohd. Ashraf Muslim
Asal: KL
Tarikh Lahir: 12 September 1981
Tinggi: 180cm
Berat: 67kg
Pendidikan: Diploma Pengurusan Perniagaan
Tempat Lepak: The Curve
Drama: Impian Ilyana, Impak Maksima, Sembilu, Manjalara, Dari Mata Arisa (RTM), Teater Patung Kertas
Iklan : Maybank2 .com, Sunsilk, Seasons dan Brand Essance iInershine
Saiz Kasut: 9
Saiz Baju: L
Pewangi: Gio Armani
Tabiat: Suka cuci tangan
Myspace: op_ashme@hotmail.com
Hobi: Main bola keranjang dan seruling

Lima Wanita Yang Ingin Ditemui:
1-Jessica Alba
2- Helle Berry
3- Fauziah Latiff
4- Eva Lorengea
5- Alexandra (model)

kredit: Jomstar.com

Sunday, April 13, 2008

Gambar Shooting Ashraf Muslim @ Matic, Jalan Ampang

Selesai sahaja Showcase Sean Kingston di Zouk KL, Budiey dan geng singgah sekejap di Malaysia Tourism Centre, untuk mengikuti rehearsal Teater Muzikal Patung Kertas. Sampai sahaja di dewan, sesi latihan dah pun tamat. Patutlah, jarum jam di tangan menunjukkan jam 11.30 malam. Jadi, kami pun lepak-lepak dengan krew produksi. Sembang kosong pasal perkembangan teater muzikal lakonan Dato' Jalaluddin Hassan, Eby Yus dan Ashraf Muslim ini. Katanya, persiapan berjalan lancar dan setakat ini dalam proses 90% sudah pun siap. Sensasi Selebriti turut dijemput untuk mengikuti full dress rehearsal yang akan berlangsung esok. Alamak, bertindih la pula dengan Konsert Celine Dion yang akan berlangsung di Stadium Merdeka. Macamana ni?

Dalam pada borak-borak tu, muncul pelakon kacak Ashraf Muslim. Pelakon Drama Impak Maksima The Series ini dalam proses latihan untuk melembutkan dirinya untuk memegang watak Mak Nyah dalam teater ini. Menjadi atau tidak korang boleh tonton teater muzikal hebat ini bermula 24 April ini di Matic, Jalan Ampang.



Gambar Ashraf Muslim di sisi kereta kesayangannya.

Kepada pembaca Sensasi Selebriti, Budiey dengan kerjasama Karya Prima akan memberikan 5 keping tiket percuma dalam peraduan yang akan disiarkan pada hari Isnin ini. Tunggu ya dan jangan lupa menyertainya!

Alang-alang dah si model Ashraf ni ada depan mata, Budiey terus ajak dia buat shooting di sekitar letak kereta Matic. Sepanjang mengenali Ashraf Muslim, Budiey tengok dia ni begitu mementingkan imej, berdisiplin, mementingkan masa, tidak suka dengan gossip murahan dan suka mengusik orang.


Budiey perasan nama Ashraf Muslim bertambah meletop sekarang ini. Bulan Mei ini, dia muncul jadi cover boy untuk majalah Cosmopolitan. Tidak pernah lagi Cosmopolitan ambil lelaki sebagai untuk menghiasi kulit majalah dan Ashraf adalah orang yang bertuah memecah tradisi majalah urban itu. Tahniah, dude!

Untuk peminat Ashraf Muslim, sila layari blog beliau:

http://ashrafmuslim.blogspot.com


Bergaya



Mahu ke puncak setinggi KLCC?



Ada stail



Futuristik



Pandangan tajam



Positif thinking. Yakin boleh!



Model paling kacak? Kacak ker?


[tags]ashraf muslim, metroseksual, gambar selebriti, matic, ads, advertisement, sherry, wikipedia, Blog, buat iklan, free, geo cpm, how to, Idea, make money, malaysia advertiser, marketing team, nuffnang, publisher, skill, skyler, technique, tips, pelakon sensasi, hot, dramatic, tips photography[/tags]

Monday, April 7, 2008

Gambar Ashraf Muslim Di Anugerah Bintang Popular 2007


Gambar bersama Sherry. Dari blog mycelebritynews.


Ashraf Berlakon Dari Mata Arisa

Pelakon kacak yang semakin meningkat naik, Ashraf Muslim kini membintangi sebuah drama terbitan Bright Network, iaitu 'Dari Mata Arisa' yang akan ditayangkan di RTM 1. Ashraf akan membawa watak Eddy Sham.

Drama bersiri “Dari Mata Arisa” mengisahkan seorang gadis bernama Arisa yang pada zahirnya seorang yang periang, tetapi di sebalik gelak tawa, senda guraunya tersimpan satu kisah yang agak pahit untuk ditelan. Adik kembarnya, Ayana, telah pergi bersama cinta yang tidak kesampaian dan keluarganya telah dibenci oleh ibu saudaranya sendiri. Kehadiran Eddy Sham dan Akif Zamani telah mengocak jiwa remaja Arisa.

Kedua-duanya mempunyai personaliti yang menarik dan berkarisma. Mereka mempunyai impian yang sama iaitu ingin memberi dan menerima cinta. Di sebalik kekeliruan Arisa untuk memilih cinta Akif dan Eddy, Not dan Lily menjadi teman yang sentiasa bersamanya.

Arisa akhirnya telah menerima cinta Akif. Sayang sekali, di saat cinta sampai ke puncak, sesuatu yang tidak diingi telah terjadi. Redhakah Akif menerimanya? Berjayakah Arisa mempertahankan cinta sedangkan nasib cintanya di tangan orang lain?

“Dari Mata Arisa” ini merupakan sebuah drama adaptasi dari novel “Kau Sayangku” nukilan Cik Bikash Nur Idris yang diterbitkan oleh Alaf 21 Sdn Bhd, yang ditulis semula oleh Puan Sujiah Salleh ke dalam bentuk drama bersiri.