Tuesday, June 17, 2008

Gambar Ashraf Muslim @ Sidang Media Drama Impian

Ketika di Sidang Media Drama Impian pada pagi tadi, Budiey juga sempat bertemu dengan Ashraf Muslim, tampil ceria walaupun masih letih dengan kesibukan berlakon drama.

Sekarang ini, pelakon muda yang punya bisnes jual kambing ini sedang sibuk menjalani pengambaran drama Dari Mata Arissa. Kesian kat Ashraf, pagi tadi masa nak memacu kereta ke sidang media, cermin sisi keretanya pecah. Masuk ni dah dua kali pecah. Tak pe, mungkin ada rezeki tengah menunggu kat depan.

Ashraf Muslim akan mengikut rombongan TV3 untuk bertemu dengan orang Pulau Pinang sempena dengan Anniversary TV3 di sana. Peminat Ashraf Muslim boleh menonton drama Renjis yang sedang disiarkan di Astro Ria, jam 6.30 petang juga drama Impak Maksima di TV3.





Monday, June 16, 2008

ASHRAF MUSLIM KAKI BULI?

BEKAS REKRUT KAKI BULI

Dari kisah ternakannya Ashraf semakin rancak bercerita mengenai dirinya yang sedikit sebanyak mempengaruhinya menghayati watak antagonis dalam INTS.

Daripada riak wajah innocesennya, siapa sangka ashraf sebenarnya seorang bekas pegawai tentera simpanan @ reserve oofficer unit sewaktu menuntut di UiTM Dungun Terengganu dalam jurusan diploma perkaunan.

Kata Ashraf, kalau di Kolej dulu, dia lebih dikenali sebagai kaki raging dan aktiviti menyakat junior dalam rutun tak hariranlah dia senang nak feel karakter Zack.

Apa pun satu setengah tahun dalam dunia lakonan, anak sulong 7 beradik ini pernah membintangi telenovela Manjalara, UP (Hati), Anumeta dan lain-lain.

Sunday, June 15, 2008

Ashraf Berduet Dengan Sherry Dalam Lagu Tak Kenal Maka Tak Cinta

Dipetik dari Metro Ahad (15 Jun 2008)

Namun, gadis ini lebih selesa apabila rahsia kekal rahsia. Sekalipun diajukan pelbagai soalan, dia tidak mahu membuka cerita sebenar mengenai hubungan ‘intim’ antara dirinya dan Ashraf Muslim.

Bagi Sherry Ibrahim atau lebih senang disapa Sherry, dia tidak kisah jika ada pihak mahu mengatakan dia dan temannya adalah pasangan bercinta. Katanya, dia tidak boleh menghalang persepsi yang dilontarkan umum kepadanya.

“Saya dan Ashraf boleh diibaratkan sebagai teman rapat. Lagipun, kami sama-sama bergelar artis baru yang mahu membina kerjaya dalam industri ini.

“Mungkin apabila terlalu kerap bersama membuatkan umum berpendapat kami bercinta. Pun begitu, saya tidak mahu menyatakan hubungan kami seperti itu kerana hakikatnya percintaan bukan perkara mudah. Lebih-lebih lagi kami sama-sama artis yang sibuk dengan kerjaya.

“Saya tidak nafikan setiap kali berdepan masalah, pasti Ashraf menjadi tempat melepaskan segala bebanan itu. Begitu juga dirinya dan perkara itu menjadikan kami lebih rapat. Jadi, mungkin perkara ini membuatkan peminat dan teman bercerita dan mengatakan kami bercinta. Namun kalau benar sekalipun, mungkin tidak menjadi masalah. Namun, semuanya terpulang kepada soal jodoh,” katanya.


Tambah Sherry, dia dan Ashraf tidak mahu terlalu memikirkan soal cinta itu. Bak kata orang, biar semuanya mengikut peredaran masa.

“Sekarang kami sibuk dengan kerjaya. Sebab itu saya hanya akur dengan apa yang terjadi. Bagi saya, kawan dan cinta dua perkara berbeza. Lagipun, kita sukar kehilangan kawan, tetapi cinta boleh pergi begitu saja.

“Walau apapun terjadi, semuanya kembali kepada soal jodoh. Jika ditakdirkan jodoh antara kami, mengapa tidak,” katanya.

Selain soal cinta yang hangat diperkatakan ramai, gadis berusia 25 tahun ini tidak melupakan kerjayanya. Sebaliknya, Sherry mengorak langkah pula dalam bidang nyanyian yang menjadi minatnya sejak dulu.

“Sebenarnya sebelum bergelar pelakon, saya meminati bidang nyanyian. Kerana rezeki sebagai pelakon hadir dulu, saya melupakan seketika soal menyanyi.

“Kini saya selesa dengan apa yang saya ceburi, rasanya tiba masanya untuk kembali memenuhi minat saya ini. Lagipun, baru kini saya menerima peluang menyanyi.

“Untuk permulaan, saya akan menyanyikan lagu Tak Kenal Maka Tak Cinta yang diberi nafas baru. Lebih menarik, saya akan berduet bersama Ashraf untuk lagu ini.

“Lagu ini akan dirakam tidak lama lagi dan dimuatkan dalam mini album bagi menguji pasaran. Jika ada rezeki, saya akan tampil dengan album penuh. Cuma sekarang biar masa menentukannya,” katanya.

Tambah Sherry, sekalipun dia cuba melebarkan sayap ke bidang nyanyian, bidang lakonan tetap tidak dilupakan. Katanya, dia akan cuba mengimbangkan kedua-dua bidang itu.

“Seperti saya katakan tadi, bidang seni suara adalah minat saya. Disebabkan rezeki berlakon datang dulu, saya utamakan yang mana dulu.

“Kini, saya cuba melebarkan sayap demi mencari pengalaman. Lagipun, tak salah rasanya untuk saya dikenali sebagai artis versatile,” katanya.

Terbaru, Sherry bakal memeriahkan Karnival Kembara Metro Ahad yang akan diadakan di Sungai Petani, Kedah pada 21 Jun ini. Menurut Sherry, dia tidak sabar untuk bersama-sama peminat menjelang hari kemuncak karnival itu.

“Bagus juga Metro Ahad mengadakan aktiviti riadah seperti ini. Selain dapat mengumpulkan pembaca, mereka dapat beriadah dan berehat bersama keluarga dan rakan.

“Begitu juga buat kami sebagai rakan artis yang dijemput memeriahkan suasana. Jelas sekali, ini antara peluang merapatkan diri dengan peminat,” katanya yang turut berkonvoi satu kereta bersama Que Haidar.

ASHRAF MUSLIM SI PENGGEMBALA LEMBU

Si Gembala Lembu

Cerita Muhammad Ashraf Muslim, 26 tentang karakternya dalam INTS menjadikan lakonan sebagai satu loncatan finalis Cleo Most Bachelor of the year 2006 ini mula ditawarkan berlakon dalam drama Impian Ilyana musim kedua.

Ketika itu, langkahnya masih berat untuk mennggalkan profesionnya sebagai seorang usahawan menternak lembu dan kambing milik keluarganya di Peguh Melaka. Maklum sahajalah, berlakonkan terikat dengan komitmen tanpa mengira waktu namun apabila dirasakan memberi peluang bukan setakat bayaran bahkan dapat kenalan sekaligus membantu mengkomersialkan perniagaannnya. (Sah! Otak bisneslah mamat nih)

Kata Ashraf setiap kali dapat kenalan baru, @ di kalangan teman-teman artis, tanpa segan silu, dia menawarkan pembekalan daging lembu @ kambing bagi mereka yang berminat. Malah, rezekinya semakin masyuk menjelang musim perayaan @ majlis keramaian.

Saturday, June 14, 2008

WATAK ASHRAF MUSLIM DALAM IMPAK MAKSIMA

Petikan daripada majalah HYPE

Zack anak orang kaya yang ada kereta drift tapi taklah terror mana nak drift. Dia selalu tak puas hati dengan Ayie & the gang. Suka nak cari pasal dengan budak-budak tu. Zack selalu cabar Ayie berlumba.

Nak tunjuk siapa lagi hebat dan macho kat depan seorang awek cun, Eva. Memang ni perasan bagus pun, saya prefer watak jahat sebab tak susah nak feel berbanding watak baik. Lagi pun masa study dulu, saya dikenali sebagai senior yang agak garanglah. Heheheh, setakat ini cabarannya, bila saya kena berlakon jadi maknyah (Anumeta), susah... tapi saya nak cuba jugak.

Untuk INTS, satu pengalaman baru dan bestlah sebab sepanjang INTS saya dapat peluang dan belajar sikit-sikit pasal drift.

Wednesday, June 11, 2008

Majlis "perkahwinan" Serina meriah!

Majlis "perkahwinan" Serina meriah!
Oleh: Wahida Asrani

Petikan dari MstarOnline

Bagi mereka yang hadir ke Palace of the Golden Horses, Seri Kembangan minggu lepas, pasti dapat merasakan kemeriahan majlis perkahwinan di antara pelakon jelita Serina Redzuawan dan model Ashraf Muslim.

Majlis yang diadakan selama dua hari iaitu pada 18 dan 20 Mei lepas bukan saja dilakukan di dalam suasana perkahwinan diraja Perak, malah turut dihadiri oleh lebih 1000 delegasi asing yang rata-ratanya adalah penggiat industri makanan.

Serina dan Ashraf Muslim di majlis "adat berinai" di Palace of the Golden Horses baru-baru ini (Foto: The Star)

Ternyata "lakonan" yang dipamerkan mereka sebagai pasangan pengantin diraja ini membuatkan ramai delegasi luar yang hadir ke sana sempena Gourmand World Media Awards 2005 amat tertarik dengan keindahan budaya Melayu yang penuh dengan adat tradisi.

"Sebenarnya, saya hanya jadi model untuk majlis perkahwinan diraja perak yang dilakukan sempena Gourmand World Media Awards, sebuah majlis gourmet baru-baru ini. Bukan kahwin betul-betul tau!," ujar pelakon yang berusia 22 tahun ini.



Pelbagai aktiviti telah diadakan sempena majlis berprestij itu yang berlangsung pada 17 hingga 21 Mei lepas, antaranya pameran buku masakan, persidangan, penyampaian anugerah buku masakan serta persembahan kesenian warisan Malaysia.

Serina telah digandingkan bersama Ashraf untuk mempersembahkan adat perkahwinan diraja Perak termasuk upacara adat berinai dan bersanding, yang merupakan antara budaya Malaysia yang ditonjolkan pada majlis itu. Turut dipersembahkan adalah kebudayaan Minangkabau dan Baba Nyonya.

"Saya gembira dapat turut serta di dalam majlis gilang-gemilang ini. Sebenarnya, ayah yang minta saya untuk jadi model memandangkan dia juga adalah orang kuat untuk majlis itu.

"Saya terima tawaran ini kerana rasakan ia satu peluang untuk perkenalkan budaya kita kepada masyarakat luar. Bagi saya inilah satu sumbangan yang saya mampu berikan untuk negara," kata Serina lagi.

Bercerita mengenai pengalamannya "dikahwinkan" di hadapan ribuan tetamu dan delegasi asing yang hadir, Serina berkata ia satu pengalaman yang cukup manis dan tidak akan dilupakan sehingga bila-bila.

"Tak ada sebarang rehearsal pun. Saya terus datang pada hari tersebut untuk jadi model. Hari tu jugalah saya berjumpa Ashraf buat pertama kalinya.

Chef Wan turut menepung tawar pasangan "pengantin" ketika majlis persandingan (Foto: The Star)

"Macam-macam perkara yang melucukan ketika majlis persandingan tu terutama waktu upacara menepung tawar. Ada yang terus campak saja beras tepung tawar tu pada kami dan air mawar tu pun habis mereka renjiskan sampai ke kepala kami.

"Tapi, seronok sangat. Kita pun fahamlah mereka memang tak biasa dengan adat kita," tambahnya.

Menurut Serina lagi, pengalaman bersanding itu juga telah membukakan matanya tentang majlis persandingan yang dianggapnya satu perkara yang agak rumit.

"Ketika duduk atas pelamin tu, terus saya bayangkan bagaimanalah nanti bila persandingan saya
Serina nampak ayu dengan persalinan pengantin diraja Perak (Foto: The Star)

yang betul-betul. Bukan apa, saya ni jenis yang suka bercakap, sedangkan ketika bersanding pengantin kena duduk senyap saja.

"Masa tu pun saya sempat curi-curi bercakap dengan Ashraf sebab dah tak larat nak duduk senyap je," kata Serina ketika menceritakan pengalamannya menjadi pengantin diraja.

Apa yang penting, menurut Serina, majlis itu benar-benar memberi banyak manfaat kepada dirinya, walaupun penglibatan dan sumbangannya mungkin kecil untuk sebuah majlis bertaraf dunia itu.

"Ada juga yang tahu saya ni seorang artis dan datang bertanya macam-macam pada saya.

"Memang gembira, tapi bagi saya lebih membanggakan jika mereka pulang ke negara masing-masing dan dapat ceritakan tentang adat dan budaya kita kepada keluarga dan kenalan mereka," katanya lagi yang kini sedang sibuk dengan bidang lakonan dan pengacaraan.

Sunday, June 1, 2008